Renewi | Lancering
van Renewi Vitaal

In nauwe samenwerking met Renewi heeft ShapR tussen 2022 en 2024 een revolutionair vitaliteitsprogramma ontworpen: Renewi Vitaal. Dit programma is het resultaat van onze gecombineerde expertise in project- en changemanagement, HR, conceptontwikkeling en UX. Met een team van gedreven specialisten hebben we niet alleen een programma ontwikkeld, maar ook een krachtige beweging gecreëerd die bijdraagt aan het welzijn van medewerkers.

Benieuwd naar onze aanpak en de impact van Renewi Vitaal? Lees verder en ontdek het verhaal achter dit succes!

Renewi is een van de meest toonaangevende recyclingorganisaties in Europa. Renewi vindt het belangrijk dat medewerkers hun werk gezond, veilig en met veel plezier kunnen doen. De organisatie heeft dan ook veel aandacht voor vitaliteit, iets dat je volgens Renewi samen creëert. Met het nieuwe vitaliteitsprogramma, Renewi Vitaal, moet vitaliteit onderdeel worden van het dagelijks werk. Het Total Rewards-team van Renewi vroeg ShapR om advies en hulp bij het lanceren van dit nieuwe vitaliteitsprogramma.

De ontdekking van Vita

De lancering van het vitaliteitsprogramma vroeg om een krachtige branding. Om de best passende aanpak te vinden, zijn we medewerkers gaan interviewen. Zo brachten we de medewerkersbehoefte in kaart. Met de verkregen input zijn we daarna aan de tekentafel verschillende concepten gaan uitwerken. Daarmee gingen we terug naar de medewerkers. Het meest aansluitende concept hebben we vervolgens aangescherpt met als resultaat de vitaal-avatar Vita. Deze avatar neemt medewerkers mee in het vitaliteitsprogramma. Vita brengt emoties en gevoelens snel en efficiënt over, schrijft niet voor hoe vitaliteit eruitziet en zorgt voor herkenbaarheid. 

De reshape van het vitaliteitsprogramma

Naast het ontwerpen van de avatar Vita hebben we ook het vitaliteitsprogramma zelf onder handen genomen en anders ingericht. Het programma kent drie pijlers:

  • Lekker in je vel
  • Klaar voor de toekomst
  • Werken in balans 


Het aanbod hebben we gecategoriseerd op basis van deze pijlers. De verschillende doelgroepen van Renewi vinden hier nu een gericht, passend en uitgebreid vitaliteitsprogramma. Daarnaast hebben we het Renewi Vitaal portaal helemaal in een nieuw jasje gestoken. Met het nieuwe beeldmerk heeft het portaal nu een frisse, aansprekende en herkenbare look and feel. 

Ready, set, go!

Toen het vitaliteitsprogramma het nieuwe beeldmerk volledig ademde en het Vitaal Portaal was opgefrist, konden we de livegang starten. Om die goed onder de aandacht te brengen, ontwikkelden we het Renewi Vitaal kaartspel, verschillende one-pagers en een roll-up banner. Via uiteenlopende kanalen lieten we medewerkers en leidinggevenden zo kennismaken met het vitaliteitsprogramma.

De vitaliteit blijven boosten

Na een livegang is het belangrijk om zichtbaar te blijven. Om dat te bereiken, hebben we voor een langere periode focus-thema’s bepaald. Die hebben we uitgezet in de tijd en er interventies aan toegevoegd. Een voorbeeld is de mogelijkheid om gebruik te maken van de collectieve zorgverzekering die voor het einde van het jaar afgesloten moet worden. Iedere vitaal-interventie brengen we via meerdere kanalen en middelen onder de aandacht. Zo stellen we alle doelgroepen in staat om hun vitaliteit een boost te geven. Met een klankbordgroep toetsen we regelmatig hoe de medewerkers de interventies en communicatie ervaren. Op die manier blijven we aansluiten bij de behoefte van de medewerkers. 

Een vitaliteitsprogramma waar we trots op zijn

Om een mooi bedrijfsresultaat te bereiken, is het belangrijk ook goed voor je medewerkers te zorgen. Vitaliteit is daarbij een van de aandachtspunten. Met de lancering van Renewi Vitaal geeft Renewi een hernieuwde boost aan vitaliteit in de organisatie. Wij zijn als ShapR trots dat we samen met Renewi dit resultaat hebben bereikt.

Meer weten over onze aanpak en alle mogelijkheden? Neem contact met ons op.