Hoe je winnaar wordt in the war for talent

Hoe je winnaar wordt in the war for talent

The war for talent. Dat is het voortdurende gevecht tussen organisaties om nieuw talent aan te trekken en te behouden. Het houdt HR-professionals dagelijks bezig. Want hoe zorg je dat talent jouw organisatie vindt? Dat je voor talent interessant bent?  En dat talent bij jouw organisatie wil blijven? Allemaal vragen die samenkomen in één antwoord: bouw aan een sterk werkgeversmerk. ShapR kan je daarbij ondersteunen. In dit blog lees je hoe.

Geluid en tegengeluid

In de afgelopen jaren zijn er ontelbaar veel artikelen

over the war for talent geschreven. Er is een kamp dat stelt dat de juiste talenten onvindbaar zijn. En als je ze vindt, is het lastig om die talenten vast te houden. Er zijn ook tegengeluiden. De war for talent zou niet bestaan. Volgens Kevin Wheeler is
het enkel een te beperkte blik op de arbeidsmarkt. En in 2001 schreef Jeffrey Pfeffer: fighting the war for talent is hazardous to
your organisation’s health

Intussen hoor ik je denken: het zal allemaal wel, maar mijn organisatie kampt nog steeds met een medewerkerstekort.

Het medewerkerstekort te lijf met employer branding

Dat brengt me terug bij de vraag hoe je zorgt dat talenten jouw organisatie weten te vinden. Want dat is de eerste stap die je moet zetten. Slaag je daarin, dan is de volgende uitdaging om als organisatie interessant te zijn voor de talenten die je zoekt. Zo interessant dat die talenten zich aangetrokken voelen tot jouw organisatie. Key daarvoor is het bouwen van een sterk werkgeversmerk. Vaak ook aangeduid met de term employer branding.

Succes boek je alleen met een strategisch plan

Employer branding vraagt om een doordachte aanpak. Het is meer dan af en toe een leuke post op LinkedIn of een vlotte vacaturetekst schrijven. Succesvolle employer branding is opgezet vanuit een strategisch plan. Aan de basis van dat strategisch plan staat een uitgebreide analyse van jouw werkgeversidentiteit en organisatiecultuur. Samen met de arbeidsvoorwaarden, ontwikkel- en groeimogelijkheden en de kernwaarden in jouw organisatie ontstaat de employer value proposition. Deze propositie bevat de unique selling points van jouw organisatie. Daarmee bouw je jouw employer brand op. 

Aan de slag met employer branding

 ShapR helpt organisaties met het maken van een strategisch plan voor hun employer branding. Samen staan we uitgebreid stil bij de doelgroep, de concurrenten en de employer value proposition. Is het strategisch plan klaar, dan gaan we aan de slag. We creëren de storyline en de bijpassende uitingen. Maar daarmee zijn we nog niet klaar. We helpen ook om de storyline te verspreiden binnen de organisatie en de medewerkers te enthousiasmeren. Dat is van cruciaal belang. Want de beste vorm van employer branding zijn enthousiaste medewerkers. Binnen beginnen is buiten winnen!