Employer Branding in de luchtvaart

ShapR helpt Fokker Services Group met hun eigen arbeidsmarktcampagnes

Please fasten your seatbelt

Fokker Services Group (FSG) stond voor de uitdaging om nieuw talent aan te trekken in een concurrerende markt. ShapR hielp om een serie Employer Branding campagnes te ontwikkelen die zowel de technische expertise als de unieke bedrijfscultuur van FSG in de spotlight zetten. Niels ging aan de slag met een scherpe creatieve briefing en ontwikkelde een flexibel concept dat in diverse middelen kon worden uitgerold.

Lees hieronder hoe Niels deze tweedelige campagne vormgaf, die techniek en vriendschap bij FSG perfect samenbrengt.

Niels Bruning

Laatst gezien: vandaag om 12:35

Wat was de belangrijkste uitdaging die dit project moest oplossen?

Fokker Services Group (FSG) heeft veel vacatures open staan. En om die vacatures in de spotlight te zetten, is aan ShapR gevraagd om hierover na te denken door een aantal sterke Employer Branding campagnes neer te zetten. In de eerste campagne heeft FSG de techniek – die bij FSG centraal staat – extra uitgelicht. In de tweede campagne willen we benadrukken dat FSG een fantastische organisatie is waar je niet alleen collega’s hebt, maar ook vrienden buiten het werk om.

Hoe heeft jouw aanpak het project positief beïnvloed?

Een goede creatieve briefing is in dit geval essentieel. Wat wordt je doelgroep? Welke toon en boodschap willen we verkondigen? Wat willen we bereiken met de campagne? Wanneer we o.a. op deze vragen een helder antwoord hebben kunnen we aan de slag met de uitwerking van de eerste campagne. Dit onderdeel is heel erg belangrijk, aangezien dat je de ‘drager’ of ‘kapstok’ van de campagne wordt.

Welke innovatieve oplossingen zijn er binnen dit project toegepast?

Bij een sterke Employer Branding-campagne gaat het niet zo zeer om innoveren. Het is gaaf als er een product wordt ontwikkeld dat aansluit bij de eerder bedachte uitgangspunten voor de campagne en de beleving die je wil neerzetten. Innoveren is dus niet direct je vertrekpunt. Vanuit je echte organisatie-identiteit hét verhaal neerzetten wél! Hierbij helder communiceren en je doelgroep op de juiste manier bereiken is hierin key.

Wat was het meest waardevolle inzicht dat je hebt opgedaan tijdens dit project?

Wanneer je een creatief concept voor – in dit geval – een Employer Branding campagne bedenkt, dan valt of staat een goed concept met het bedenken van een mooi haakje. Wanneer je dat idee hebt bedacht, deze in onze projectgroep hebt getoetst en de klant wordt er blij van, dan weet je… nu zijn we spot-on! Bij een goed concept rol je het idee vervolgens ‘eenvoudig’ uit in diverse verschillende middelen.

Hoe heeft dit project bijgedragen aan de doelen van de klant?

De campagne één ‘Toekomst van innovatie’ wordt momenteel door FSG groots ingezet. De campagne ‘Vriendenteam’ staat momenteel in de startblokken als mooie opvolger. We gaan van ‘techniek’ naar ‘collega’s als vrienden’. Hoe deze campagnes gaan landen weten we nog niet, maar volgen we uiteraard op de voet. Zodra hier meer bekend over is, delen we dit uiteraard in onze bekende ShapR marketingkanalen…

Niels Bruning

Concept Creator

Geïnspireerd geraakt?

Dat snappen we. We zijn trots op onze collega’s die bij onze klanten deze gave HR-producten en -diensten neerzetten. Wil je meer informatie over dit onderwerp en hoe ShapR jou daarmee kan helpen?

Neem contact op met Niels en ontdek hoe wij jou kunnen helpen.