Een inspirerend leerportaal
ShapR zet ontwikkeling centraal
Al doende leert men
Samen met onze klant heeft Iduna en haar projectteam een inspirerende academie ontwikkeld die medewerkers stimuleert om actief aan hun professionele ontwikkeling te werken. Dankzij onze UX-aanpak en de nauwe samenwerking met eindgebruikers is er een visueel aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk portaal gecreëerd. Met een heldere kick-off en wekelijkse check-ins werd er continu als partners naar een gedeeld einddoel toegewerkt.
Lees hieronder hoe dit innovatieve leerportaal tot stand is gekomen en welke impact het heeft op de ontwikkeling van medewerkers.
Iduna Kooiman
Laatst gezien: vandaag om 15:11
Wat was de belangrijkste uitdaging die dit project moest oplossen?
We ontwikkelden een academie voor onze klant. Deze academie heeft een eigen identiteit, alleen mist de visuele herkenbaarheid van de academie om deze identiteit naar buiten te kunnen brengen. Daarnaast vraagt het huidige academie portaal om een upgrade ten aanzien van interactiviteit, gebruiksvriendelijkheid en het inspireren van medewerkers om met hun ontwikkeling aan de slag te gaan.
Hoe heeft jouw aanpak het project positief beïnvloed?
Ik start het project altijd met een kick-off om daarmee met de klant als projectteam een gezamenlijk beeld te hebben naar welk resultaat we toewerken, wie welke rol heeft om dit te gaan bereiken en wat de tussentijdse producten zijn, uitgezet in de tijd. Vervolgens heb ik wekelijks met de klant een check-in over voortgang en risico’s. Voor oplevering van tussentijdse producten en momenten van evaluatie ontmoet ik de klant altijd bij hun op kantoor. Gedurende het project monitor ik scherp op kwaliteit, planning, budget en risico’s. Ik blijf toetsen bij de klant of de oplossing aan blijft sluiten bij hun behoefte. Daarnaast vind ik het belangrijk om een omgeving te creëren waar we als partners samenwerken aan een gaaf eindresultaat.
Welke innovatieve oplossingen zijn er binnen dit project toegepast?
Om tot een eindresultaat te komen waar de eindgebruiker enthousiast van wordt, hebben we de gebruikers op meerdere momenten bij de ontwikkeling van het portaal betrokken. We haalden bij de gebruikers de wensen en behoeften op, vertaalden deze naar een tussentijds product en gingen vervolgens bij hen na hoe ze dit product ervaarden. Vanuit daar ontwikkelden we het product door. Onze UX-aanpak is soms even wennen voor klanten, maar door het product stap voor stap te ontwikkelen én de gebruiker nauw te betrekken, staat er altijd een eindresultaat waar gebruikers heel blij mee zijn, waar ze echt mee uit te voeten kunnen.
Ook het tussentijds inchecken bij elkaar als projectteam over hoe we wederzijds de samenwerking en de inhoudelijke werkzaamheden ervaren, draagt positief bij aan de relatie en het eindresultaat. Binnen de technische mogelijkheden die er zijn, zoeken we vanuit ShapR altijd de randjes op van wat mogelijk is. Waarbij we eenvoudig en efficiënt beheer van de digitale oplossing niet uit het oog verliezen.
Wat was het meest waardevolle inzicht dat je hebt opgedaan tijdens dit project?
We zijn gestart met dit project op het moment dat we nog niet goed wisten in welke SharePoint-omgeving uiteindelijk gebouwd kon gaan worden. De besluitvorming liet langer op zich wachten dan gewenst. Ondertussen probeerden we niet stil te komen liggen en zoveel mogelijk voortgang te boeken, samen met de klant. Toen eenmaal duidelijk werd in welke SharePoint-omgeving we konden gaan bouwen, moesten we toch een stapje terug doen. Mijn advies is daarom om pas te starten met ontwikkelen wanneer duidelijk is van welke technische mogelijkheden er gebruikt kan worden gemaakt en dus in welke omgeving er gebouwd kan gaan worden. Dit is uiteindelijk efficiënter.
Het is geen must, maar voor het ophalen van de wensen en behoeften van de gebruikers heeft het de voorkeur om ook al te weten wat de technische mogelijkheden zijn. Hierdoor kan je gerichter de wensen en behoeften ophalen, waardoor je in het vervolgtraject met het eindproduct sneller kan aansluiten op deze wensen en behoeften.
Hoe heeft dit project bijgedragen aan de doelen van de klant?
De academie van onze klant heeft nu een inspirerend en visueel aantrekkelijk portaal waar medewerkers binnen de organisatie alle informatie vinden over leren en ontwikkelen binnen het vakgebied.
Iduna Kooiman
Project- en Changemanager
Geïnspireerd geraakt?
Dat snappen we. We zijn trots op onze collega’s die bij onze klanten deze gave HR-producten en -diensten neerzetten. Wil je meer informatie over dit onderwerp en hoe ShapR jou daarmee kan helpen?
Neem contact op met Iduna en ontdek hoe wij jou kunnen helpen.