Functiehuis, ontwikkelpaden en arbeidsvoorwaarden
De nieuwe generatie aantrekken en behouden
Onze wereld verandert continu. Een wereld waarin we nog steeds te maken met een schreeuwend personeelstekort. Babyboomers stromen uit en de millenials en Gen Z’s are taking over! Hoe zorg je er als organisatie nou voor dat je een aanzuigende werking hebt op de nieuwe generatie? En als ze dan eenmaal binnen zijn, hoe zorg je dat ze binnen blijven?
Kenmerk van onze nieuwe (te koesteren!) generatie is dat ze geen ellenlange vacatureteksten, functieprofielen en ingewikkelde, dikke arbeidsvoorwaardenhandboeken door willen ploeteren. En al zeker geen 80-pagina tellende papieren, boekwerken of word-bestanden gaat zoeken en doorlezen. Als organisatie word je nu dus gedwongen om jouw HR-beleid, -instrumenten en regelingen te innoveren en korter, visueler en digitaal te maken.
De 3 ShapR-pijlers voor HR-innovatie
- HR-expertise
- Visuele communicatie
- Digitalisering
Het innoveren van HR binnen organisaties is hard nodig om het talent uit onze krappe arbeidsmarkt te vissen zodat je kan doorgroeien en aan jullie klantvraag kan voldoen. De oplettende lezer heeft uiteraard al gesignaleerd dat onze unieke ShapR-driehoek is gebaseerd op een mix van bovenstaande 3 pijlers. Onze expertise op het gebied van functiewaardering, arbeidsvoorwaarden en HR-procesoptimalisatie is hierbij vaak het startpunt. Wat ons vervolgens onderscheidt, is hoe ons ShapR-team deze (voor medewerkers) complexe inhoud combineert met visuele communicatie en digitalisering. Een team dat overigens zelf ook deels bestaat uit de nieuwe generaties en dus precies weet wat hun wensen en behoeften zijn.
HR-expertise
Bij het innoveren van jullie functiehuis, ontwikkelpaden en arbeidsvoorwaardenpakket is integraliteit erg belangrijk. Er is namelijk een link met andere processen en beleid zoals performance- en talentontwikkeling, ontwikkelpaden, employer branding en onboarding. Een functiehuis en arbeidsvoorwaardenpakket staan nooit op zichzelf en zijn pas succesvol als ze met (onder anderen) de eerder genoemde onderwerpen verbonden worden. Voorkom dat je functiehuis dus in de la verdwijnt en maak het leuk, digitaal en integraal!
Visuele communicatie
Bij ShapR geloven we in de kracht van visuele communicatie. Door informatie te visualiseren, maken we complexe concepten en processen begrijpelijk voor alle doelgroepen binnen je organisatie. Grafische vormgevers en UX-designers zorgen voor een transparante en duidelijke visuele uitleg van de informatie, on- en offline. Het resultaat is een aantrekkelijke presentatie van het functiehuis en arbeidsvoorwaarden. Doel hiervan is om deze (van oorsprong) taaiere instrumenten bruikbaar en leuk te maken om daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.
Digitalisering
In onze moderne wereld en voor de nieuwe generaties is digitalisering onmisbaar. Als je hierin vooruitstrevend bent, heb je een streepje voor in deze lastige arbeidsmarkt. Een functiehuis, ontwikkelpaden en arbeidsvoorwaardenpakket digitaliseren zorgt ervoor dat deze grote hoeveelheid informatie op één centrale plek makkelijk vindbaar is. Je functiehuis, ontwikkelpaden en arbeidsvoorwaardenpakket zijn visueel aantrekkelijk en zetten aan tot actie en inspiratie. Het stelt daarnaast duidelijke kaders, op een leuke manier. Ook de bijbehorende processen en acties automatiseren zorgt ervoor dat de instrumenten worden geïntegreerd in de way of working en niet op zichzelf staan.
Zorg dus voor een aantrekkelijk, digitaal platform, geautomatiseerde processen en een achterliggend dashboard om te kunnen meten en rapporteren. Mooi, nuttig en makkelijk aanpasbaar aan veranderende behoeften binnen en buiten de organisatie.
Een unieke en aantrekkelijk multidisciplinaire aanpak
Wij hebben het bij onze klanten al veelvuldig gezien: het samenvoegen van HR-expertise, visuele communicatie en digitalisering stelt je in staat om jouw HR-instrumenten op een niet-alledaagse manier te innoveren. Dat resulteert niet alleen in een aantrekkelijk en beter op de daadwerkelijke behoeften afgestemd functiehuis, ontwikkelpaden en arbeidsvoorwaardenbeleid. Deze innovatie draagt uiteindelijk ook bij aan het zijn en blijven van een aantrekkelijk werkgever in onze krappe arbeidsmarkt. Binnen beginnen is buiten winnen. Let’s reshape & make work flow!
Lisette de Greef
Algemeen Directeur
Meer weten?
Wil je meer informatie over dit onderwerp en hoe ShapR jou daarmee kan helpen?
Neem contact op met Lisette.