Behouden en aantrekken van onderwijstalent in een krappe arbeidsmarkt

De arbeidsmarktkrapte binnen het onderwijs heeft een hoogtepunt bereikt. Scholen en onderwijsinstellingen worstelen met het vinden en behouden van goede medewerkers. Docenten zijn overbelast, het aantal vacatures blijft groeien en de druk op de bestaande medewerkers neemt toe. Hoe kunnen onderwijsinstellingen zich staande houden in deze uitdagende situatie? En hoe kun je met gerichte HR-oplossingen toch een aantrekkelijk werkgever blijven in een oververhitte arbeidsmarkt?
Van functie- en ontwikkelhuizen tot medewerkerportalen
Wij geloven dat het aanpakken van de arbeidsmarktkrapte begint met een sterke interne structuur en een duidelijke strategie voor de ontwikkeling van medewerkers. Deze basis wordt gelegd in een functie- en ontwikkelhuis, moderne arbeidsvoorwaarden en innovatieve digitale medewerkerportalen. We leggen hieronder uit hoe deze onderdelen een belangrijk verschil maken in het zijn van een onderscheidend werkgever binnen het onderwijs.


1. Functiehuizen gericht op ontwikkeling
Een doordacht functiehuis brengt structuur aan binnen de organisatie en maakt duidelijk welke verantwoordelijkheden, rollen en doorgroeimogelijkheden er zijn binnen jouw organisatie. Door het creëren van een functie- en ontwikkelhuis dat aansluit bij de strategische doelen én de wensen van de medewerkers, geef je houvast in een periode van onzekerheid, krapte en hoge werkdruk.
Ontwikkel dus een functie- en ontwikkelhuis dat niet alleen aansluiten bij het huidige personeelsbestand, maar dat ook inspeelt op toekomstige ontwikkelingen binnen de onderwijssector.
Wat levert dit op?
- Zichtbaarheid van loopbaanpaden: Medewerkers krijgen inzicht in de ontwikkelmogelijkheden binnen de organisatie, waardoor ze eerder geneigd zijn om te blijven.
- Resultaatgerichte ontwikkeling: Door trainingen en opleidingen te koppelen aan de verschillende functies en ontwikkelpaden, creëer je een cultuur waarin ontwikkeling centraal staat.
2. Arbeidsvoorwaarden aan laten sluiten op de medewerkerbehoefte
Ouderwetse arbeidsvoorwaarden voldoen vaak niet meer aan de verwachtingen van de jongere medewerkers en al helemaal niet aan die van de jongste generatie(s)! Dit geldt ook binnen het onderwijs. Een arbeidsvoorwaardenpakket moet aansluiten bij de verschillende levensfasen en behoeften van medewerkers, of het nu gaat om jonge docenten die net beginnen of juist ervaren medewerkers die richting hun pensioen werken. Hierbij kun je denken aan flexibele werktijden, extra verlofdagen voor studie of onderzoek, of een persoonlijk ontwikkelbudget.
Zorg er dus voor dat het arbeidsvoorwaardenpakket meer is dan een opsomming van rechten en plichten. Het is een strategisch instrument om medewerkers te binden en te boeien.
Hoe spelen moderne arbeidsvoorwaarden in op de krapte?
- Flexibiliteit en werk-privébalans: Flexibel werken en ondersteuning bij een gezonde werk-privébalans zijn belangrijk om overbelasting te voorkomen.
- Ontwikkelmogelijkheden: Door medewerkers ruimte te geven voor persoonlijke en professionele groei ben je een aantrekkelijke werkgever die talent vasthoudt.


3. Een medewerkerportaal als centraal punt voor informatie en ontwikkeling
Digitalisering kan een belangrijke rol spelen in het aantrekkelijk maken van het werk. Door een intuïtief digitaal medewerkerportaal te bieden, kunnen onderwijsinstellingen informatie, kennis en ontwikkelmogelijkheden laagdrempelig aanbieden. Denk aan het digitaal aanvragen van opleidingen, inzicht in arbeidsvoorwaarden of het volgen van online trainingen. Zo’n platform verlaagt niet alleen de zoektijd naar informatie, maar biedt medewerkers ook de autonomie om hun eigen loopbaan te beheren.
Voordelen van een digitaal medewerkerportaal:
- Zelfbediening en transparantie: Medewerkers hebben op elk moment toegang tot belangrijke informatie, waardoor de administratieve last op HR vermindert. Ook krijgen medewerkers altijd hetzelfde antwoord.
- Verbinding en betrokkenheid: Door een centrale plek te creëren waar medewerkers toegang hebben tot hun ontwikkelmogelijkheden en arbeidsvoorwaarden, wordt de binding met de organisatie versterkt.
Tip! Richt een handige chatbot in middels GenAI die zorgt voor het beantwoorden van alle vragen die gesteld worden. Upload al je regelingen tijdens het programmeren van de chatbot en klaar ben je. Uiteraard in een beveiligde omgeving!
4. Een krachtig werkgeversmerk dat medewerkers aantrekt en behoudt
In een krappe arbeidsmarkt is een sterk werkgeversmerk en bijbehorende arbeidsmarktcommunicatie cruciaal. Onderwijsinstellingen moeten zich onderscheiden door een heldere visie en een aantrekkelijke cultuur. Door het benadrukken van waarden zoals persoonlijke ontwikkeling, betrokkenheid bij de maatschappij en innovatie, trek je medewerkers aan die zich kunnen identificeren met de organisatie.
Bouw dus een krachtig werkgeversmerk op en zorg ervoor dat je je onderscheidende arbeidsvoorwaarden presenteert aan je doelgroep(en). Op een manier die aansluit bij hún behoeften. Dit doe je door de unieke kenmerken van de organisatie uit te lichten en te vertalen naar een consistent verhaal dat resoneert met zowel huidige als potentiële medewerkers.
Hoe versterkt een sterk werkgeversmerk de organisatie?
- Aantrekken van talent: Een sterk merk trekt mensen aan die zich kunnen identificeren met de waarden en cultuur van de organisatie. En die jouw arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk vinden.
- Behoud van medewerkers: Medewerkers die trots zijn op hun werkgever, zijn minder geneigd om te vertrekken, zelfs wanneer de druk op de arbeidsmarkt hoog is.


Conclusie
De krapte binnen het onderwijs vraagt om nieuwe inhoudelijk innovatieve en digitale HR-instrumenten waarin structuur, ontwikkeling, informatie- en kennisdeling en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bij elkaar komen. Door functiehuizen, arbeidsvoorwaarden en digitale medewerkerportalen strategisch in te zetten, creëer je een werkomgeving die niet alleen talent aantrekt, maar ook behoudt. Voeg daar een sterk werkgeversmerk aan toe en je hebt de ingrediënten om een toekomstbestendige onderwijsorganisatie te worden.
Lisette de Greef
Algemeen directeur
Toch hulp nodig?
Dat is helemaal niet erg. Bij ShapR helpen we je graag bij het implementeren en optimaal benutten van deze tools.
Wil je meer informatie over dit onderwerp en hoe ShapR jou daarmee kan helpen? Neem contact op met Lisette.