Hoe creëer je een modern en onderscheidend arbeidsvoorwaardenpakket?
In een arbeidsmarkt waar talent schaarser wordt en de wensen van de jongste generaties medewerkers steeds diverser zijn en is het extra belangrijk om als organisatie op te vallen met je arbeidsvoorwaardenpakket. Maar hoe bepaal je de structuur en inhoud van een pakket dat niet alleen inhoudelijk sterk is, maar ook onderscheidend, aantrekkelijk en intuïtief? En hoe zorg je ervoor dat het pakket aansluit bij de behoeften van je interne en externe doelgroepen? Dit blog verkent hoe je een modern en innovatief arbeidsvoorwaardenpakket samenstelt dat helpt om medewerkers aan te trekken en te behouden.
Begrijpen wat medewerkers willen
De eerste stap is het begrijpen van wat je medewerkers en potentiële kandidaten écht willen. Dit gaat verder dan het standaardpakket van salaris, vakantiedagen en de pensioenbijdrage. Medewerkers zoeken naar organisaties die waarde hechten aan werk-privébalans, persoonlijke ontwikkeling en welzijn. Dit betekent dat arbeidsvoorwaarden flexibel en divers moeten zijn om aan al die verschillende behoeften te voldoen. Het leven en werk veranderen snel en als je wil blijven meetellen op de arbeidsmarkt en de juiste medewerkers wil aantrekken en behouden, dan moet je meebewegen. Ook (of misschien juist!) op dit onderwerp.
Innovatieve arbeidsvoorwaarden
Nederlandse bedrijven lopen voorop met enkele van de meest innovatieve arbeidsvoorwaarden. Denk aan onderstaande voorbeelden. Niet allemaal nieuw, maar wij zien ze wel steeds vaker voorbijkomen:
Onbeperkte vakantiedagen: Dit weerspiegelt het vertrouwen in medewerkers en bevordert een gezonde werk-privébalans. Deze arbeidsvoorwaarde sluit bovendien enorm aan bij de behoefte van de jongste generaties om te reizen en te werken.
Sabbatical & workations: Ook horen wij medewerkers steeds vaker over sabbaticals en workations, om daarna weer terug te keren. Een prachtige manier om medewerkers meer van de wereld te laten zien en vervolgens als een rijker mens met nieuwe ervaringen weer terug te komen. Een leuk voorbeeld uit onze eigen praktijk is de workation van Alies, zie hier haar videoverslag.
Flexibele werktijden en werkplekken: Hiermee kunnen medewerkers werken op een manier die het beste bij hun leven past, wat vooral belangrijk is voor werkende ouders of medewerkers die zorgen voor zieke familieleden.
Ontwikkelbudgetten: Investeringen in persoonlijke en professionele groei van medewerkers laten zien dat je hun toekomst waardeert. Dit klinkt niet uniek of nieuw, maar dat is voor onze jongste generaties een ontzettend belangrijk onderdeel. Continu leren en ontwikkelen is key voor hen!
Welzijnsprogramma’s: Denk aan programma’s voor geestelijke gezondheid, fitnessabonnementen of meditatie-apps, die het welzijn van medewerkers ondersteunen.
Swap holidays: Laat medewerkers zelf kiezen wanneer zij hun feestdagen vieren gerelateerd aan hun eigen religieuze of niet-religieuze voorkeuren. Doe dit in vol vertrouwen. Wij kennen succesvolle voorbeelden waarbij geen registratie of uitgebreid beleidsdocument noodzakelijk was om dit goed te laten verlopen.
Aantrekkelijk, kort en digitaal communiceren
Het is niet alleen belangrijk wát je aanbiedt, maar ook hóe je het aanbiedt. Een aansprekende presentatie van je arbeidsvoorwaardenpakket kan het verschil maken in hoe (potentiële) medewerkers jouw organisatie zien. Zorg ervoor dat je communicatie helder, transparant en makkelijk te begrijpen is, aansluit bij jouw doelgroep en aansluit bij wat jij als organisatie wil uitstralen. Video’s, infographics en interactieve presentaties kunnen helpen om de unieke onderdelen van jouw pakket te benadrukken.
Uiteraard is het borgen van al die informatie op een veelgebruikte digitale plek ontzettend belangrijk! Wij zien vaak diverse versies rondslingeren in een verouderde mappenstructuur. Als medewerkers makkelijk in een kort, bondig en aantrekkelijk digitaal arbeidsvoorwaardenpakket rond kunnen snuffelen is de kans groter dat ze daadwerkelijk weten waar ze recht op hebben, ze minder vragen stellen aan leidinggevenden hierover en de voorwaarden zullen waarderen. Gewoonweg omdat ze de voorwaarden op een eenvoudige en leuke manier tot zich kunnen nemen. Makkelijk toch?
Algemeen of specifiek?
De vraag of je arbeidsvoorwaarden moet specificeren per type of niveau van de functie, leeftijd, of afdeling of dat je ze algemeen moet houden, hangt af van het DNA van je organisatie. Een algemeen pakket kan het gevoel van gelijkheid en gemeenschap versterken, terwijl een gespecificeerd pakket kan laten zien dat je oog hebt voor individuele behoeften. Het belangrijkste is dat je keuze aansluit bij de waarden en cultuur van je organisatie.
Conclusie
Een modern en onderscheidend arbeidsvoorwaardenpakket is essentieel om medewerkers aan te trekken en te behouden. Zeker in deze huidige krappe arbeidsmarkt. Samenvattend: het is belangrijk om aan te sluiten op de wensen en behoeften van de medewerkers, waarbij uiteraard het Nederlandse arbeidsrecht in balans daarmee meegenomen wordt. Ook benoemden we een aantal voorbeelden van huidige innovatieve arbeidsvoorwaarden die wij de laatste tijd steeds vaker voorbij zien komen. Maar achterhaal ook de behoeften en wensen van jouw eigen medewerkers, die kunnen zomaar heel anders zijn. Denk er daarnaast aan om je arbeidsvoorwaardenpakket aantrekkelijk, kort en bondig te communiceren en op één centrale digitale plek te zetten.
Lisette de Greef
Algemeen Directeur